انواع چوب ماهیگیری

انواع چوب ماهیگیری

انواع چوب ماهیگیری

ماهیگیری، این حرفه ی باستانی ، پیشینه ای تقریبا مشابه شکار و با قدمت چند هزار ساله دارد. بشر از ابتدا و با ساده ترین وسایل ماهیگیری، نیاز غذایی خود را تامین میکرده و امروزه علاوه بر نیاز های غذایی، ماهیگیری به رشته هایی مانند شغل، ورزش و تفریح ادامه دارد. شایان ذکر است صید با انواع چوب های ماهیگیری تا سال ۱۹۸۴ یکی از رشته‌های المپیک بود
در اینجا ، ما میخواهیم درباره انواع تجهیزات و وسایل ماهیگیری در زمینه های ورزشی تفریحی و روش هاس سنتی ، بهترین و جامع ترین اطلاعات و هر آنچه که باید بدانید و برای شروع در پک ماهیگیری خود داشته باشید، صحبت کنیم.
همچنین شما میتوانید روش های مختلف ماهیگیری را بیاموزید و لیست ملزومات مخصوص به هر شیوه را داشته باشید.

راهنمای انتخاب چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری یا لنسر ماهیگری

چوب ماهیگیری یکی از اولین لوازمی است که یک ماهیگیر به آن نیاز دارد. نوع چوب بسته به نوع ماهی که قصد صید آن را داریم، شرایط مکانی و جغرافیایی و روشی که در ماهیگیری به کار می بریم تغییر می کند. البته این به معنی نیست که شما به کلکسیونی از چوبهای مختلف احتیاج دارید ، اما در واقع یک ماهیگیر با داشتن ۳ الی ۴ نوع چوب از انواع مرغوب می تواند پاسخگوی نیازهای خود باشد.
قبل از شروع توضیحات در مورد انواع چوب ماهیگیری، ابتدا یک غلط مصطلح را معرفی میکنیم!
لنسر ماهیگیری یک بازگویی کلمه انگلیسی لانسر (lancer) است که ترجمه آن در پارسی ، “نیزه دار و نیزه انداز” است . در اصل کلمه ی صحیح در ماهیگیری لانسه است ! که این وسیله نوعی طعمه فلزی است که به برخی از آنان آن قاشقک یا پرک فلزی نیز میگویند و شامل یک پروانه و محور اصلی است تا با چرخش این بخش به دور محور اصلی، توجه انواع ماهیان ، خصوصا قزل آلا را جلب کنند. اما به دلیل رایج شدن کلمه لنسر و جست و جوی متعدد، در این مقاله از این کلمه استفاده شده است.

انواع لنسر یا چوب ماهیگیری

ابتدا به معرفی انواع چوبها و سپس به معرفی ویژگی های یک چوب خوب ماهیگیری می پردازیم.

1- چوب ماهیگیری کاسی:

لنسر ماهیگیری کاسی

لنسر کاسی چوبی است که بدون چرخ استفاده، و معمولا در ابعاد 2 الی ۱۴ متر ساخته می شود، برای سبک بودن چوب تکه های آن توخالی و از جنس الیاف کربن و… ساخته میشود و هیچ یک از تکه های چوب حلقه نداشته و بیشترین شباهت را به چوب های سنتی قدیمی دارد.
در ابتدای کوچک ترین قسمت نیز یک ریسمان ضخیم تر تعبیه شده تا اتصالات دیگر مانند نخ و ریسه و… به کمک آن به چوب متصل شوند. همه ی تکه ها به صورت تلسکوپی درون بخش بزرگتر جمع میشوند و هر دو سر لوله اصلی با درپوش های مخصوص بسته میشود.

این لنسر بیشتر برای صید ماهی های متوسط و کوچک در مسابقات ورزشی و یا به صورت تفریحی در رودخانه ها و دریاچه ها کاربرد دارد. معمولا برای صید با چوب کاسی از شناورهایی در انواع مختلف استفاده می شود و با ریسه ای کوتاه و شناور در انواع دلخواه با قلاب کوچک به شیوه رو آبی می توان با آن ماهیگیری کرد.
از مزیت چوب ماهیگیری کاسی، میتوان به قیمت ارزان ، تنوع گسترده و وزن بسیار سبک و سرعت بالا در صید اشاره کرد.
این موارد باعث میشود که چوب کاسی هم برای ماهیگیران حرفه ای که از این راه کسب در آمد میکنند و ساعات طولانی چوب را در دست میگیرند ، و هم افراد تازه کار یا آماتور و ماهیگیرانی که برای تفریح و ورزش صید انجام میدهند، انتخاب بسیار بی نظیری باشد.

همچنین در صورتی که یک تکه از چوب کاسی بر اثر فشار یا … شکست، این قطعه به سهولت قابل تعویض و تعمیر است .

تکه یدکی چوب کاسی
این نوع چوب در آب های محدود و در ایران بیشترین طرفدار را در شمال کشور دارد. بهترین انتخاب برای صید ماهی کولی (سیاکولی) و ساردین و کفال و کپور به حساب می آید و با توجه مواد اولیه و تکنولوژی ساخت و برند، رنج قیمتی بسیار گسترده ای دارند . شما میتوانید با هزینه حدودی 300 هزار تومان صاحب یک چوب ماهیگیری کاسی از جنس فایبرگلاس بشوید و هر چه کیفیت قطعات و میزان کربن و نوع الیاف فیبر به کار رفته در آن و همچنین متراژ بیشتر شود ، این مبلغ بالاتر می رود. البته چوب های چندین میلیونی نیز در این دسته به چشم میخورند که از نوع بهترین ها بوده و طرفداران خاص خود را دارند.
لازم به ذکر است ، وجود کربن به افزایش مقاومت کششی و خمشی و مانور و از همه بیشتر وزن چوب تاثیر زیادی دارد.

———————————————————————————————————————————————————————————————————–

شما میتوانید در این لینک انواع چوب ماهیگیری کاسی را مقایسه کنید و با بررسی دقیق مشخصات و قیمت و مشاوره رایگان ، بهترین ست ماهیگیری را داشته باشید.

———————————————————————————————————————————————————————————————————–

بهترین مارک لنسر ماهیگیری
جنس لنسر کاسی:

از گذشته تا کنون مواد اولیه مختلفی برای ساخت این لنسر محبوب به کار رفته است اما برخی از آنان که رایج تر و مورد استقبال بیشتری هستند شامل موارد زیر اند:

چوب کاسی بامبو یا تنکارا:

سنتی ترین و قدیمی ترین چوب ماهیگیری کاسی از این جنس است و به صورت تلسکوپی یا جمع شونده نبوده و یک تکه و بزرگ است . استفاده از این مدل چوب هنوز در بین بومیان مناطق مختلف جهان رایج است و مهارت کار با آن سینه به سینه منتقل می شود. از آنجا که صید با این وسیله ماهیگیری قدیمی، آموزش مهارت ویژه خاصی را طلب میکند، برای شروع گزینه مناسبی به حساب نمی آید.

چوب ماهیگیری بامبو
چوب کاسی کربن و گرافیت:

چوب های کاسی گرافیتی معمولا با درصد قابل قبولی از کربن ترکیب میشوند و عمدتا محصولات حرفه ای و سطح بالایی پدید می آورند. گرافیت باعث سبکی و انعطاف پذیری و کربن برای افزایش مقاومت و حفظ سبکی ، به نسبت های مختلف طراحی و ترکیب میشوند. این دسته از چوب های کاسی قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارند و برای ماهیگیری حرفه ای پیشنهاد میشوند.

لنسر کاسی گرافیت

چوب کاسی کامپوزیت:

در بسیاری مواقع ممکن است جنس گرافیت و کامپوزیت با هم اشتباه گرفته شود اما این دو مواد اولیه باهم تفاوت بیساری دارند و قیمت نهایی آنها نیز اختلاف قابل توجهی دارد. لنسر های کامپوزیتی ممکن است از ترکیبی دقیق مواد مختلف پلیمری ساخته شده باشند تا نسبت به روش صید و ماهی هدف و… عملکرد بهتری داشته باشند، در حالی که مدل های گرافیتی ترکیبات ثابت تری دارند. اما به نسبت هزینه و کلاسِ حرفه ایِ لنسر، مدل های کامپوزیتی در رقابت با نوعِ فایبرگلاس هستند.

بهترین مارک چوب ماهیگیری

چوب کاسی فایبرگلاس:

مواد اولیه ارزان قیمتی مثل پلیمر و فایبرگلاس ، بیشتر برای محصولات اقتصادی و ارزان به کار می رود اما در همین جنس هم میتوان چوب های کاسی مرغوب پیدا کرد . برخی مدل های خاص نیز دارای درصدی کربن میباشند . افرادی که در ماهیگیری تازه کار هستند یا قد و وزن متوسط دارند ، و حتی کودکان میتوانند از بین تنوع بسیار گسترده چوب فایبرگلاس محصول مناسب را انتخاب کنند.

چوب ماهیگیری کاسی ارزان

اکشن چوب ماهیگیری:

یک ویژگی رایج که هر ماهیگیری با آن در مورد انتخاب لنسر مناسب سر و کار دارد، اکشن چوب است . در واقع معنی این واژه “عملکرد و انعطاف چوب ماهیگیری هنگام صید و به دام افتادن ماهی و تقابل آن، و سرعت برگشتن به حالت اولیه” است.
هنگامی که یک ماهی قلاب یا لور را میگیرد، تلاش میکند در جهت مخالف کشش نخ شنا کند و بگریزد؛ اینجاست که انعطاف پذیری چوب بسیار در موفق بودن صید تاثیر خود را نشان میدهد. به تعبیری دیگر، “اکشن” توان چوب را متعادل میکند تا پرتاب و چرخش خوبی به سمت داخل شکل بگیرد.
این فاکتور به صورت یک عدد و عمدتا با واحد LB روی چوب ها نوشته میشود. برای آنکه این میزان را به واحد گرم مشخص شود، باید در 435 ضرب کرد و عدد نهایی هرچه بالاتر باشد یعنی این چوب اکشن سنگین تر (حالت ارتجاعی کمتر) دارد و هرچه این رقم پایین تر باشد، یعنی اکشن سبک تر (حالت ارتجاعی بیشتر) دارد.

اکشن چوب ماهیگیری

به طور کلی اگر استاندارد های دسته بندی اعدادِ نشانگرِ اکشن را با واحد گرم بیان کنیم، به این موارد خلاصه میشوند:
اکشن سبک 0 تا 50
نیمه سنگین 50 تا 250
اکشن سنگین 250 تا 400
فوق سنگین 400 گرم به بالا

خرید چوب ماهیگیری اکشن بالا

روش بستن نخ و قلاب به چوب ماهیگیری کاسی:

همانطور که گفته شد، در ابتدای کوچک ترین قسمت نیز یک ریسمان ضخیم تر تعبیه شده است. ابتدا نخ را به ریسمان با بستن دو گره ساده محکم میکنیم و بر اساس عمق آب ، ریسه های تکی یا دوتایی و … میبندیم.

در تصویر زیر یک مدل از گره آسان را میتوانید مشاهده کنید.

آ

همچنین راهنمای گام به گام بستن نخ ماهیگیری به قلاب در این ویدیو قابل انجام است:

 

لینک اشتراک ویدیو:

https://aparat.com/v/uPyI9

سرب زیتونی و یا سرب چاک دار نیز بایستی در این فاصله روی نخ پرچ و محکم شوند و در انتها شناور و طعمه و قلاب با سایز مناسب با گره های مخصوص قرار میگیرند.
نخ ماهیگیری مناسب برای چوب ماهیگیری کاسی به طور میانگین از سایز های های 0.20 الی 0.50 و متناسب با وزن و کشش ماهی هدف توصیه میشوند . اما برای صید بهتر و بیشتر، نخ فلورکربن یا همان نخ نامرئی انتخاب بسیار هوشمندانه ای است.
برای نخ اصلی میتوان از نخ سایز 0.40 استفاده کرد و بعد از قرار دادن شناور، با کمک هرزگرد ماهیگیری و دوراهی یا سه راهی، ریسه ها با نخ های ظریف تر و در ادامه قلاب ها و سرب ها نصب میشوند.

بهترین قلاب ماهیگیری برای چوب کاسی:

قلاب های متوسط اما کلاسیک ، گزینه ایده آلی برا صید با لنسر کاسی هستند . این مدل قلاب بدون هیچ پیچ و تاب و زاویه اضافه، به خوبی در آب فرو میرود . بهترین سری از قلاب ها، کد 9410 از برند وی ام سی فرانسه است که میتوانید در سایز های مختلف و بر اساس وزن و اندازه ماهیِ هدف ، انتخاب کنید.

—————————————-

کاتالوگ کامل قلاب VMC 9410 

—————————————-

آموزش بستن قلاب به نخ ماهیگیری

طول نخ اصلی معمولا به اندازه خود بدنه اصلی چوب در نظر گرفته میشود و در صورتی که بیش از این باشد، کنترل و کشش و جمع آوری نخ را برای ماهیگیر سخت میکند.
پرتاب نیز در این روش صید بسیار آسان تر از ماهیگیری با چوب های تلسکوپی است. برای این کار نیاز به دورخیز دست (بردن دست به پشت سر و پرتاب قوی و بلند) نیست و کافیست در یک حرکت آرام و ساده ، ریسه و نخ اصلی را در یک دست و چوب ماهیگیری کاسی را در یک دست دیگر نگه داشته و آن را رها کرد تا با کمک بلندی چوب و جریان آب، سرب و قلاب و طعمه به آرامی درون آب پایین روند.
مدل شناور یا همان چوب پنبه و سایز آن به عمق آب، ماهی هدف و شدت جریان آب بستگی دارد. شما میتوانید در صورت نیاز، از مشاور آنلاین سایت سمس کمک بگیرید. پس از انتخاب شناور، وزن سرب یا سرب ها نیز بر اساس مقومت آن تعیین میشوند. اگر از چند سرب سایز کوچک یا متوسط استفاده شود، بایستی با فاصله منظم 10-15 سانتی متری روی نخ فیکس شوند.

آموزش بستن شناور به نخ ماهیگیری
در این تصویر میتوانید ببینید که در مدل شماره 1 تمام فواصل استاندارد است و شناور به خوبی می ایستد. در مدل شماره 2 وزنه یا سرب و قلاب به خوبی با سایز شناور متناسب نیستند و باعث پهلوگرفتن شناور شده اند. و در مدل 3 علاوه بر عدم رعایت تناسب، طول ریسه نیز نسبت به عمق آب رعایت نشده و شانس صید را به حداقل میرساند.

قسمت باقی مانده و اضافه نخ را به راحتی میتوان روی وسیله ای به نام قرقره یا جانخ کاسی بست تا گره نخورد و کشش و یا آزاد سازی سریع انجام شود.
با کمک محافظ نخ کاسی میتوان آزاد کردن و جمع کردن نخ را مدیریت کرد تا نخ و قلاب ها گره نخورند و یا مفقود نشوند و آسیبی به دست و… ماهیگیر وارد نکنند. برای انتخاب این وسیله باید با سایز چوب توجه داشت. همچنین فوم میانی برای نگه داشتن قسمت تیز قلاب بسیار مناسب است.

نگهدارنده نخ لانسر کاسی

آموزش ماهیگیری با چوب کاسی

از آنجایی که ماهیگیر از سمت اسکله و ساحل و بدون چرخ ماهیگیری یا قایق پرتاب را انجام میدهد ، به طور میانگین تا حدود 7-8 متر بسته به متراژ چوب، در آب پرتاب انجام میشود.
پس از آن تمام دقت به حرکات شناور معطوف است تا با اولین نشانه های کشیده شدن قلاب و طعمه و پایین رفتن شناور از خط راهنما، ضربه زدن و کشش را شروع کند. نحوه کشش و صید نیز خود دارای نکاتی است که در آینده و آموزش های بعدی کاملا شرح داده خواهد شد.

راهنمای بستن شناور ماهیگیری
حرکت شناور و کشیده شدن های خفیف یعنی به دام افتادن ماهی!

یک چوب ماهیگیری کاسی خوب باید اتصالات قوی و قدرتمندی داشته باشد و مواد اولیه باکیفیتی در تولید آن به کار رفته باشد.
تکه های درونی آن به خوبی در یکدیگر جمع و باز شوند و اندود مقاوم به املاح و مواد خورنده آب شده باشند . البته این ویژگی مقاومتی نباید باعث سهل انگاری در نگهداری و تمیز کردن چوب شود.
همانطور که قبل هم گفته شد، چوب کاسی سبک وزن و مقاوم، که معمولا درصد کربن بالایی نیز دارد ، از جمله انتخاب های درست است.
نکته های مهم دیگر درپوش های مقاوم و ضد زنگ است. چوب های ارزان قیمت تر داری درپوش های نرم فیبری هستند اما چوب های کاسی باکیفیت تر، درپوش های فلزی و یا کامپوزیتی دارند که نسبت به فشار و ضربه مقاوم تر است و به مرور زمان فرسایش ندارد و خطر سقوط ناگهانی یا مفقودی برای آنها کمتر است.
در صورتی که درپوش انتهایی گم شود ، ممکن است چندین قطعه از چوب ، بدون آنکه شما متوجه شوید، هنگام جابه جایی از لوله اصلی خارج شده و مفقود شوند.
در کنار اهمیت در پوش، وجود کاور و کیف در بخشی از مدل ها یک مزیت قابل توجه به شمار می رود.

درب یدکی چوب کاسی
درپوش های جداگانه برای لنسر کاسی

برند های مختلفی از این محصول در بازار وجود دارد که رایج ترین آنها دایوا، پوکه ، گانگوی ، ماموجیوری ، و مدل های تاپی از برند ماستیس است که معمولا توسط برند های مطرح دنیا مانند دایوا و یانگ سونگ و شیمانو طراحی و در کشور چین مونتاژ میشوند.
و در نهایت زیبایی ظاهری نیز از جمله ملاک های تاثیر گذار در انتخاب است . این روز ها با افزایش تنوع و محصولات، هر روز شاهد تغییرات مثبت در طراحی و فینیش نهایی چوب ها هستیم که هر کدام از برند ها در تلاش اند تا علاوه بر کیفیت، محصولات چشم نوازی به بازار های جهانی معرفی کنند.

بهترین مارک لنسر
یکی از مدل های حرفه ای چوب ماهیگیری کاسی موموجیوری از جنس کربن
چوب کاسی چیست؟
لنسر ماهیگیری فوق سبک کربن با درپوش کامپوزیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-چوب ماهیگیری اسپینینگ

رایج ترین و شناخته شده ترین مدل لنسر در ایران، همین چوب های اسپینینگ است که در حالت های تلسکوپی یا چند تکه به وفور در بازار یافت می شوند.

بهترین مکمل برای این چوب ها چرخ های اسپول ثابت و اسپینینگ است که در مقاله جداگانه معرفی خواهد شد.

در ادامه هر دو مدل لنسر، کامل و جامع بررسی می شود.

چوب ماهیگیری تلسکوپی:

در این فرم از طراحی چوب، قطعاتِ توخالی به صورت منظم به سمت داخل جمع می شود و در ابتدای هر قسمت، حلقه های عبور نخ، که می توانند از جنس پلیمر، کربن، سرامیک و استیل باشند، متصل شده است.

لنسر تلسکوپی چیست؟

مزایا و معایب ساختاری چوب ماهیگیری تلسکوپی:

از مزایای مهم و دلایل محبوبیت این چوب می توان به سبکی و کمجایی و استفاده و حمل آسان اشاره کرد.

برای ماهیگیرانی که به صورت تفریحی و در سفر و یا طبیعت گردی و کوله گردی فعالیت می کنند، یا حتی در سفر های هوایی دوست دارند یک چوب ماهیگیری را به راحتی و بدون دردسر های مربوط به حمل بار با هواپیما، به همراه داشته باشند، مدل های مختلف این چوب از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. چراکه در انواع پک ها به راحتی جای گرفته و علاوه بر اشغال فضای کم، وزن سبکی نیز دارند.

همچنین تنوع گسترده استفاده از این چوب ها، دامنه صید را بسیار بزرگ و کافی کرده است. از صید کپور گرفته تا اردک ماهی و سونگ، این چوب ها کارامدی خود را ثابت کردند و رضایت زیادی به دنبال داشتند.

لنسر مینیاتوری

از معایب لنسر تلسکوپی نسبت به مدل های چند تکه، مقاومت کمتر نسبت به ضربات ناگهانی ماهی های سنگین است؛ اما در مدل های گران قیمت و حرفه ای ، این مورد با افزایش کیفیت ساخت و مواد اولیه به خوبی جبران شده و آن را تبدیل به چوب همه کاره کرده است.

همچنین، هنگام بسته شدن و حمل و نقل، این میله‌ها کاملاً فشرده نیستند و بخش‌ ها می‌توانند در داخل یکدیگر حرکت کنند. این موضوع هم در طولانی می تواند باعث آسیب به حلقه ها و راهنماهای عبور نخ شود.

به طور میانگین از 240 الی 550 سانتی متر از انواع لنسر ماهیگیری تلسکوپی در بازار های بزرگ و کوچک موجود است که بر اساس محل مورد نظر، طول متناسب با آن انتخاب می گردد.

چوب های تلسکوپی بیش از یک قرن پیش اختراع شدند و کیفیت آنها سال به سال افزایش می یابد.

ماهیگیران قدیمی معمولا با آنها مخالف هستند، اما حقیقت این است که امروزه می توانید مدل های واقعا خوبی را در بازار پیدا کرده، و بهترین صید ها را تجربه کنید.

همانطور که می دانید هر چوب از قطعات و حلقه های راهنما تشکیل شده است.هر چه میله تعداد تکه بیشتری داشته باشد، حلقه راهنما های عبور نخِ بیشتری خواهد داشت. وجود حلقه های متعدد و با کیفیت برای توزیع وزن و فشار و شوک وارده، بسیار مهم است. با این حال، بخش های بیشتر به این معنی است که احتمال بیشتری وجود دارد چوب از قسمت میانی دچار شکستگی و گسست شود.

لنسر کربن

چنس لنسر تلسکوپی:

مواد سازنده این مدل از چوب ها در مدل های اقتصادی از فایبرگلاس و پلیمر در نظر گرفته می شود و در موارد ممتاز تر از کربن ، گرافیت، کامپوزیت و الیاف فیبرکربن نیز بهره گیری می شود.

طبیعتا هر ماده اولیه ای مزایا و معایب خاص خود را دارد در نهایت بر محدوده قیمت بسیار تأثیر می گذارد.

چوب تلسکوپی فایبرگلاس، انعطاف پذیرتر و سنگین تر است.و برای مبتدیان انتخابی عالی محسوب می شوند؛ زیرا ارزان تر و بسیار بادوام هستند. این مدل از ترکیبات بخش عمده از محصولات را شامل می شوند.

چوب تلسکوپی گرافیت، به نسبت سبک تر، قوی تر و معمولاً دارای قطر کمتری هستند. قیمت آنها بالاتر است و در صورت استفاده زیاد در معرض آسیب هستند. این امر استفاده از آنها را برای مبتدیان کمی سخت تر می کند. بزرگترین مزیت آنها حساسیت و انتقال سریع واکنش های داخل آب به ماهیگیر است.

چوب تلسکوپی کامپوزیت شامل موادی مانند فایبرگلاس، فیبر کربن و مواد دیگر است. با خرید یک چوب که از ترکیب آنها ساخته شده، خواص هر دو را بدست می آورید. قیمت آنها می تواند از بسیار پایین تا بسیار بالا باشد، اما استفاده همه جانبه را نیز ارائه می دهند.

مشخصات چوب ماهیگیری تلسکوپی خوب:

از ویژگی های یک چوب خوب ، تعداد حلقه های آن و نوع حلقه ها و شیوه اتصال آنها به چوب می باشد. هرچه تعداد حلقه ها بیشتر باشد و اتصال مقاومی به تکه ها داشته باشد، تقسیم نیرو در طول چوب بهتر انجام گرفته و مقاومت چوب نیز بیشتر خواهد شد.

در ضمن جنس این حلقه ها باید از موادی باشد که دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت، نور خورشید، گرد و خاک و شرایط نامناسب بوده و سطح آنها نرم و صیقلی باشد تا کمترین اصطکاک را نیز بانخ ماهیگیری داشته باشند. معمولا در مدل های مرغوب تر، حلقه ها از سرامیک و کربن در نظر گرفته می شود.

اتصال حلقه ها به چوب باید کاملا محکم بوده و از قسمت زیرین هم فشار را به طور یکنواخت و حتی الامکان در سطحی وسیع به چوب منتقل کند.

بخش نگهدارنده چرخ بایستی از آلومینیوم باکیفیت و یا ترجیحا از فولاد ضدزنگ در نظر گرفته شده باشد.

بهتر است دسته چوب هم با جنس چوب پنبه یا مواد فیبری جاذب عرق و روکش شده باشد که باعث لغزندگی چوب در دست نگردد.

لنسر برای کپور

آموزش استفاده از چوب ماهیگیری تلسکوپی

حالا که صحبت قرارگیری صحیح میله ها شد، باید بدانید که چگونه آن را به درستی باز و بسته کنید . ابتدا برای باز کردن چوب، پایه زیرین را روی یک سطح صاف قرار دهید و با بیرون کشیدن قسمت ها آن را تا زمانی که در جای خود قفل شوند، ادامه دهید دهید؛ درنهایت مطمئن شوید که راهنماهای خط همگی در یک راستا هستند.

هرگز از حرکت شلاق زدن برای بازکردن چوب استفاده نکنید، زیرا به مفاصل آسیب می رساند. شاید در دفعات اول این کار بدون مشکل انجام شود؛ اما به مرور زمان آسیب هایی را مشاهده خواهید کرد.

برای جمع کردن چوب ، هر بخش را به دقت بچرخانید تا از بخش قبلی به نرمی جدا شود و در جای خود برود. اگر به نظر می رسد گیر کرده است، صبور باشید و به زور آن را وارد نکنید. ممکن است به طور تصادفی به آن آسیب بزنید.

در حین باز کردن و بسته شدن، از اعمال هرگونه فشار جانبی خودداری کنید زیرا می تواند به میله آسیب برساند.

اگر میله به درستی کشیده نشود ، بدترین اتفاقی که می تواند رخ دهد این است که در حین ماهیگیری بخش ها درون هم جمع شوند یا بچرخند. این اتفاق اکشن چوب شما را دشوار و تقریباً غیرممکن می کند، به خصوص زمانی که ماهی قلاب و طعمه را گرفته است و نیاز به واکنش مدیریت شده تری وجود دارد.

لنسر تلسکوپی چیست؟

نکات مهمِ حمل و نگهداری از چوب ماهیگیری تلسکوپی

مجددا ذکر این نکته ضروری است که به جای باز شدن سریع و سفت، باید هر بخش را به دقت و به صورت کنترل شده باز کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شده باشد.

اگر آنها را به شدت باز کنید ، باید آنها را به زور ببندید. اگر آنها را خیلی آرام باز کنید، ممکن است هنگام صید ماهی بچرخند و حرکت کنند. همه این ها در طولانی مدت سایش و وزن بیشتری را اضافه می کند کاهش عمر آن ها را نسبت به انواع دیگر به دنبال خواهد داشت

علاوه بر این، ماهیگیران باید در هنگام ماهیگیری در مناطق شنی مراقب باشند، زیرا ذرات کوچک شن و خاک می توانند وارد مفاصل شده و باعث آسیب به میله شوند.

پس از اتمام کار ، ترجیحا با شست و شو با آب شیرین، رد آب شور و املاح را از چوب بشویید تا در صورت عدم استفاده طولانی مدت، آسیب نبیند.

حمل و نقل چوب ماهیگیری از کلاهک محافظ و جلد مخصوص چوب استفاده کنید.

پیچیدن نوار چسب مخصوص به دور تکه های چوب ماهیگیری، مانع از صدمه دیدن چوب توسط نور آفتاب، سطوح زبر و دیگر عوامل محیطی می گردد.

چوب را طوری جابه جا کنید که فشار سنگین روی هیچ بخشی از چوب نیاید. مراقب باشید که حتی الامکان به چوب و مخصوصا حلقه های آن فشار وارد نشود، هرگز چوب را در معرض حرارت مستقیم یا غیرمستقیم قرار ندهید.

راهنمای خرید لنسر ماهیگیری

چه نوع ماهی را می توان با میله های ماهیگیری تلسکوپی صید کرد؟

هنگامی که چوب های ماهیگیری تلسکوپی را در نظر بگیرید، همیشه خواهید شنید که می توانید گونه های زیادی را با این میله ها صید کنید. بنابراین، دقیقاً چه ماهی می توانید با آن صید کنید؟

چه برای ماهیگیری در آب های شیرین و چه در آب های شور ، این چوب و مدل های متنوع آن پاسخگو خواهند بود. انواع گونه هایی وجود دارد که می توانید صید کنید و محبوب ترین آنها شامل موارد زیر است:

گونه های آب شیرین

هنگام استفاده از لنسر تلسکوپی در رودخانه‌ ها یا نهر ها ، بسته به بقیه وسیله‌ها و طعمه‌ها و اندازه طول کلی ، می‌توانید گونه‌های زیر را صید کنید:

ماهی قزل آلا (نمونه های کوچکتر تا متوسط)

ماهی کپور (نمونه های کوچکتر تا متوسط)

ماهی باس، کرپی، بلوجیل، پانفی، سوف

چوب ماهیگیری سازگار با آب شور و شیرین

با استفاده از میله های ماهیگیری دریایی تلسکوپی می توانید گونه های مختلف ماهی های آب های شیرین و شور را صید کنید. برخی از مواردی که اغلب در آب های شور صید می شوند عبارتند از:

کفال

پاندورای معمولی

عقرب ماهی سیاه

باس اروپایی

ماهی سر طلایی

ماهی خالخالی اقیانوس اطلس

ماهی ها و آبزیان بسیار بیشتری وجود دارد که صد البته به گونه های موجود در منطقه شما بستگی دارد .

اما همه آنها چند ویژگی مشترک دارند، و آن این است که وزن همه آنها حداکثر تا چند کیلوگرم است و می توان آنها را با لنسر هایی با اکشن متوسط ​​گرفت.

چوب مخصوص صید کپور

چوب های ماهیگیری کپور تلسکوپی بسیار کارامد هستند، زیرا معمولاً حدود 3.60 متر یا حتی بیشتر از آن طول دارند. وقتی با  روش های صید کپور از آنها استفاده می برید، کار با آنان آسان می شود. مدل هایی که مشخصا برای ماهیگیری کپور معرفی می شوند، مقاومت بالایی دارند؛ بنابراین لازم نیست نگران باشید که برای چنین ماهی به اندازه کافی قدرتمند نخواهند بود.

صید کپور

کارایی جالب در صید های فلای یا طعمه پشه

شاید استفاده از چوب ماهیگیری تلسکوپی برای فلای فیشینگ کاری غیرعادی محسوب شود اما غیرممکن نیست.

همه میدانیم که ماهیگیری فلای با پشه اغلب در مکان های وحشی و بکری انجام می شود که دسترسی به آنها آسان نیست؛

اما یک چوب تلسکوپی تاشو، دسترسی به این محیط ها را آسان می کند. در مقابل، لنسر های تلسکوپی معمولاً در قسمت پایه کمی ضخیم‌تر از لنسر های فلای فیشینگِ معمولی هستند ، بنابراین شاید کمی برای برخی ماهیگیران، این تفاوت آزار دهنده باشد.

همچنین، با یک چوب تلسکوپی، نمی‌توانید اکشن بسیاربالایی داشته باشید. چوب های ماهیگیری تلسکوپی سرگرم کننده و اکثر اوقات مفید است، اما چوبی نیست که بخواهید با آن در مسابقات تخصصی شرکت کنید.