انواع تور ماهیگیری

انواع تور ماهیگیری

به جرئت می توان گفت با گذشت سالیان زیاد از مهارت صید و ماهیگیری انسان، هنوز هم تور ماهیگیری، ارزان ترین پربازده ترین روش صید سنتی به شمار می رود و به همین دلیل است که تبدیل به روشی رایج و سنتی در بین اهالی شهر های دریایی و ماهیگیران شده است.

همه ما میدانیم ماهیگیری یک ورزش و تفریح بسیار آرامش بخش و در عین حال هیجان انگیز است . مطالعات و بررسی ها نشان داده است ماهیگیری می تواند علاوه بر تنش زدایی و ایجاد آرامشِ ناشی از حضور در طبیعت ، کمک شایانی به رفع بیماریهای عصبی همچون افسردگی و اظطراب بکند و یک تمرین بسیار موثر در افزایش صبر و حوصله برای همگان باشد.

در این بین برای افزایش شانس ِ صید ماهی، استفاده از تور ماهیگیری یک انتخاب هوشمندانه و مقرون به صرفه محسوب میشود.
در مقایسه با روش های ماهیگیری با چوب و چرخ ، استفاده از تور یا دام ماهیگیری هزینه ای بسیار کمتر خواهد داشت و از طرفی دارای عمر طولانی خواهد بود . مخصوصا اگر از تور به صورت اصولی نگهداری کنید.
در زمان و دوران استفاده از تور ماهیگیری نیز خرابی و خسارت خاصی وسایل شما را تهدید نخواهد کرد و مهارت خاصی برای استفاده آماتوری نیاز نخواهد بود. همچنین اگر تور ماهیگیری پاره شود، به راحتی قابل ترمیم است و مجددا می توان از آن استفاده کرد.

اگر تا به حال از یک فروشگاه اینترنتی لوازم ماهیگیری بازدید کرده باشید و یا فروشگاه صیادی سری زده باشید، حتما با انواع تور های ماهیگیری مواجه شده اید . شاید در انتخاب از بین تنوع گسترده ی آنها و تشخیص مدل مناسب نسبت به صید و یا مهارت خود و…. دچار سردرگمی شده باشید! اما جای هیچ نگرانی نیست ! ما در این مطلب به شما انواع تور های ماهیگیری و روش های صید و رمز و راز های آن را خواهیم گفت.

تور ماهیگیری سالیک چیست؟

تاریخچه تور ماهیگیری

يكي از نقوش آشوری، حوضچه ی كوچكي را نشان مي دهد كه آب آن از رگه های باريكی تأمين مي شود و در نهایت به هم میپیوندد. و آثاری از صیادی و نصب دام در آن آبگیر در طرح به وضوح دیده می شود. همچنین در دیوارنگاره های مصری نیز تصاویری از هنر تور بافی دیده شده است که قدمت چندین هزارساله این نوع صید را نشان می دهد.

در آن دوره ماهيگيری معمولاً به وسيله يك بند انجام می گرفت اما بيشتر از تورهای مختلف استفاده می كردند. نکته جالب آن است که برخلاف آنچه كه گفته می شود، قلاب ماهيگيری را اولين بار آشوری ها اختراع كردند.
از آشوري ها الواحی به دست آمده كه بر روی ان نقش مردی در حال ماهيگيری به وسيله ی قلاب حك شده و ثابت می كند كه آشوری ها نخستين ملتی بودند كه ماهيگيری با قلاب و در کنار آن ماهیگیری با تور را ابداع كردند.

در طرح های ابتدایی از چمن و گیاهان برای بافت تور استفاده شد و بعد ها با پیشرفت بشر و رایج شدن نخ ریسی، از الیاف کتان و پنبه استفاده شد. اما امروزه از مواد مختلفی مثل نخ های ابریشمی ، نخ های مونو فیلامنت و نخ های پلی آمید، بیشترین استفاده برای بافت تور می شود. در ادامه میتوانید در باره انواع مواد اولیه بافت تور های ماهیگیری اطلاعات بیشتری بخوانید.

انواع دام ماهیگیری

تور ها را هم میتوان بر اساس فرم و شکل ظاهری دسته بندی کرد و هم بر اساس کاربرد رودخانه ای و دریایی و اقیانوسی ؛ اما رایج ترین دسته بندی حالت ظاهری و سایز چشمه و سایز نخِ به کار رفته در آن هست.

ساخت انواع تور ماهیگیری

طبعا پایه اصلی و تشکیل دهنده ی مهم این وسیله ی ساده اما پر صید، خودِ تور است اما علاوه بر آن مدل های مختلفی از دوخت ها ، وزنه یا همان سرب، طناب و شناور نیز به کار می رود .

دلیل وچود سرب یا وزنه ، پایین رفتن تور در آب است . در قدیم از سنگ های سایز بندی شده برای دورتادور تور استفاده میکردند اما امروزه سرب به دلیل چگالی قابل توجهی که نسبت به سایر عناصر دارد و سنگین تر است ، جای آنها را گرفته است.

شناور هم علاوه بر کنترل عمق و محل قرار گیری تور در آب ، به صیاد کمک میکند تا محل خوابیدن تور را به راحتی کنترل کند یا بیابد.

خرید سرب متری و شناور تور ماهیگیری

تور ماهیگیری سفره ای یا تور ماهیگیری پرتابی

این مدل و ظاهر از تور صیادی ، به صورت یک مخروط با شعاع و ارتفاعِ متناسب با یکدیگر طراحی شده اند . در بخش قائده این مخروط و در سرتاسر محیط دایره ، طناب های سرب دار جاسازی شده است و در رآس بالایی نیز طناب با شکل مخصوص برای کشیدن قرار گرفته است. در بعضی مدل ها یک مچ بند جداگانه و در مدل های ساده تر نیز یک حلقه در ابتدای طناب بالایی وجود دارد که برای نگه داشتن طناب در مچ دست کاربرد دارد.

زمان استفاده و انتظار برای صید در این نوع تور بسیار کوتاه تر از تنوع های دیگر می باشد و این موضوع باعث محبوبیت آن بین همه اقشار شده است.

تور ماهیگیری پرتابی یا سالیک

به تور های سفره ای، در برخی مناطق سالیک و تور آبشاری نیز گفته میشود. سایزبندی و ملاک نام گذاری و تفکیک و انتخاب این تور ها معمولا به دو عامل مربوط است:

1- محیطِ دایره تور

هرچه تور بیشتری در این دام استفاده شود ، شعاع دایره و به دنبال آن محیط نهایی تور بیشتر خواهد بود. و هر چه عدد نهایی بالاتر باشد میزان وزنه به کار رفته در آن ، که معمولا از جنس رشته های سربی است ، بیشتر و تور سنگین وزن تر خواهد بود . پس برای پرتاب تور های سنگین به مهارت و نیروی بیشتری نیاز خواهید داشت.

2- چشمه تور

به هر خانه و یا هر بخش بین هر گره تور، به اصطلاح چشمه تور گفته میشود و اصلی ترین ملاک انتخاب سایز برای صیادان و ماهیگیران ، همین اندازه چشمه است. در تور های بسیار ریز که توسط ماشین بافته شده اند، این چشمه ها میتواند دایره ای یا بیضی شکل باشد، اما چشمه اکثر تور ها فرم مربع شکل دارند و ابعاد هر ضلع به سانتی متر، سایز آن را مشخص میکند.

چشمه تور ماهیگیری

نکته ای که قبل از خرید تور ماهیگیری باید بدانید، تفاوت سایز بندی تور و نخ ماهیگیری است.

سایز نخ در تور ماهیگیری سالیک

همانطور که میدانید در نخ های ماهیگیری، قطر نخ به واحد میلی متر محاسبه می شود ، اما در مورد نخ های به کار رفته در تور ماهیگیری، از سایز بندی های نساجی استفاده میشود که بیانگر ظرافت نخ است. معمولا بین صیادان این اعداد بددون اعشار و از 3 الی 22 رایج شده است.

سایز تور سالیک

در برخی موارد ممکن است نیاز به ارتفاع بیشتری در مخروطِ تور سفره ای ایجاد شود اما معمولا این ابعاد به صورت پیش فرض متناسب با قطر و محیط دایره طراحی شده اند و نیازی به تغییر ندارند. رایج ترین ارتفاع ها 1.5 متر الی 3 متر است.

انواع دام ماهیگیری پرتابی

بسته به نوع تولید دستی و یا ماشینی و همچنین نوعِ نخ به کار رفته در تور پرتابی ، این دسته به سه بخش تقسیم میشود:

تور ماهیگیری پرتابی دست بافت ابریشمی: معمولا از نخ ابریشمی مرغوب با سایز های 12-14-16-18-20-22 برای بافت استفاده میشود. تمام گره ها و کشش ها با دست بافته شده و نسبت به سایر مدل ها قیمت بالاتری دارند. در اکثر مناطقی که ماهیگیری و صیادی به صورت سنتی رایج است، این دسته پر کاربرد تر است.

تور ماهیگیری پرتابی ماشین بافت ابریشمی: معمولا از نخ ابریشمی مقاوم با سایز های 6-8-10-12-14-16-18-20-22 برای تولید استفاده میشود. بافت این تور با ماشین آلات اتوماتیک انجام شده و میتواند رده بندی کیفی مختلفی داشته باشد.

تور ماهیگیری ابریشمی

تور ماهیگیری پرتابی ماشین بافت نایلونی: معمولا از نخ مونوفیلامنت یا پلی آمید که اصطلاحا به آن نایلونی میگویند، با سایز های 12-14-16-18-20-22 برای تولید استفاده میشود. این محصولات نیز در کارخانه ها تولید شده و به صورت جداگانه فرم داده شده اند.

تور ماهیگیری نایلونی ماشینی

دام های ماهیگیری پرتابی بسته به اینکه در آب های آزاد دریایی و یا اقیانوسی و رودخانه ای بخواهند استفاده شوند، از سایزبندی گسترده ای برخوردارند.

استفاده از آن نیازمند یادگیری نحوه پرتاب کردن است که در کل میتون گفت کار آسانی است و برای انواع جریان های آب و انواع ماهی ها و آبزیان ریز و متوسط و میگو و بچه ماهی کاربرد دارد.

پرتاب تور سالیک

مشخصات یک سالیک خوب

تورپرتابی که انتخاب میکنید باید علاوه بر کیفیت نخ، بایستی از طناب های قوی و مقاوم به املاح و نمک موجود در آب دریا برخوردار باشد. همچنین هنگام خرید تور ماهیگیری باید دقت شود که بجای طناب ها و رشته های سربی، از آهن و یا آلیاژ های غیره استفاده نشده باشد .

سرب علاوه بر اینکه وزن قابل توجه، و سرعت بالای نفوذ در آب دارد، هیچوقت دچار زنگ زدگی نمیشود . اما در تور های بی کیفیت برای کاهش قیمت نهایی ممکن است از آهن و … استفاده شود که در همان استفاده های ابتدایی ، زنگ زده و تغییر رنگ میدهد و از عمر تور میکاهد. بنابر این توصیه افراد با تجربه، خرید این وسیله از یک فروشگاه معتبر لوازم ماهیگیری است.

————————————————————————————–

خرید بهترین تور های ماهیگیری از تولید کننده و فروشگاه مرکزی لوازم ماهیگیری

————————————————————————————–

آموزش استفاده از تور پرتابی

روش های پرتاب تور بسیار زیاد است اما اینجا به ساده ترین راه اشاره میکنیم. شما میتوانید در ویدیو زیر دو روش آسان را به راحتی ببینید.
اگر در این زمینه تازه کار هستید، ابتدا پیشنهاد میکنیم کمی پرتاب کردن را به این ترتیب تمرین کنید:

ابتدای طناب اصلی را گرفته و دستِ غیراصلیِ خود را درون حلقه مچی که در آن قسمت قرار دارد قرار دهید (اگر راست دست هستید ، دست چپ خود را درون حلقه قرار دهید و اگر چپ دست هستید عکس این کار را انجام دهید)

همه قسمت های تور را چک کنید تا هیچ گره خوردگی و یا چسبندگی و اشیاء اضافه ای در آن نباشد تا به راحتی پس از پرتاب باز شود.

با کمک هر دو دست ، طناب را به صورت حلقه های درشت در دستِ غیر اصلی خود جمع کرده و آن را نگه دارید. (کاری شبیه به جمع کردن شلنگ آب!!)

در ادامه نیز (در صورتی که تور بزرگ دارید) تور را به شکل یک حلقه بزرگ به طناب ها اضافه کنید. تا در نهایت به شکل زیر در بیاید.

ـموزش پرتاب تور ماهیگیری آبشاری

میزان باقیمانده از ارتفاع تور را تقریبا به اندازه نصفِ اندازه قد خود انتخاب کنید و در دست نگه دارید.

آموزش استفاده از تور ماهیگیری

از بخش پایینی تور که طناب و سرب به آن بسته شده است، به طورت منظم و آهسته نیمی از تور را در یک دست و نیمی دیگر را در دست دیگر از یکدیگر جدا کنید .

آموزش ماهیگیری با تور سالیک

بخش جدا شده را درون دستِ غیرِغالب بگیرید و با دستِ دیگر یک لایه دیگر از طنابِ سربی را جدا کنید و نگاه دارید.

پس از قرار گیری در بخش کم عمق ساحلی و یا محل مورد نظر، با یک نیم چرخشِ بالاتنه، دست غیرغالب و بعد از آن دست غالب را رها کنید.

آموزش صید با تور ماهیگیری پرتابی

بسته به تراکم ماهی ها در آب، بعد از چند دقیقه به آرامی تور را به کمک طناب به سمت خود بکشید . دقت کنید که این مرحله را با سرعت متوسط و زاویه مستقیم و روبه پایین به تور انجام دهید؛ تا تور از یک سمت بیش از اندازه کشیده نشود. و همچنین ماهی های درون تور به درون آب بازنگردند.

شاید در دفعات اول پرتاب شما به صورت یک دایره کامل و درست بر آب نیفتد اما به مرور و با تمرین، میتوانید روش های پرتاب بلند یا متوسط را هم بیاموزید.

اشتراک ویدیو: https://www.aparat.com/v/8vEzl

 

تور ماهیگیری فله ای یا متری

این دسته از تور ها ، علاوه بر صید آبزیان، کاربرد های گسترده تری در زمینه های مختلف دارند. بسته های آنها در حالت فروشگاهی معمولا 1 الی 5 کیلوگرم وزن دارد و رنگ بندی بسیار متنوع و سایز بندی زیادی دارند.

تور های ماهیگیری کیلویی در دو مختلف تولید میشوند:

تور ماهیگیری متری (کیلویی) نایلونی: این محصولات توسط دستگاه مخصوص بافته شده و از نخ مونوفیلامنت یا پلی آمید که اصطلاحا به آن نایلونی میگویند، تولید می شود.

سایز چشمه های آنها از 1 سانتی متر الی 7 سانتی متر میتواند باشد و بر اساس مقاومت مورد نیاز، نخ های متناسبی با آن به کار می رود.

تور ماهیگیری متری (کیلویی) نخی:  این دسته نیز توسط دست یا دستگاه بافته می شوند اما چشمه های بزرگ تری دارند و از سایز 1.4 سانتی متر الی 4 سانتی متر بازه تغییر دارند. در تولید این نوع تور از نخ هایی با سایز 3-6-9-12 بهره گرفته می شود.

 

تور ماهیگیری متری

در اصل هنگامی که یکی از این توپ های فشرده را باز کنیم، یک تور مستطیل شکل با طول 10 الی 20 متر است و ارتفاع آن نیز از 1.80 الی 4 متر ، بسته به سایز متغیر است.

با توجه به بسته های یک کیلویی ، هرچه چشمه های تور کوچک تر باشند و تور دارای تراکم بیشتری باشد، طبعا مساحت آن کمتر خواهد بود و هرچه این چشمه ها بزرگتر شوند، و سایز نخ کوچک تر باشد ، با تهیه بسته یک کیلوگرمی یک تور بزرگ تر خواهیم داشت.

برای مثال یک تور یک کیلویی نایلونی با چشمه 30 میلی متری ، در حالت کاملا باز شده ، یک تور مستطیلی با طول 10 متر و عرض 1.80 متری است ؛

در حالی که یک تور یک کیلویی نایلونی با چشمه 65 میلی متری ، در حالت کاملا باز شده ، یک تور مستطیلی با طول 20 متر و عرض 3.90 متری است .

دام ماهیگیری کیلویی در دو نوع نخی و نایلونی در بازار موجود است و هر ماهیگیر می تواند بر اساس نوع صید و نیاز خود یکی از این دو را انتخاب کند.

تور ماهیگیری متری

اما برخی مشخصات در تور های ماهیگیری کیلویی نخی نسبت به نوع نایلونی تفاوت دارد. در دوخت آنها ظرافت بیشتری به کار رفته است و از سایز بندی گسترده تری برخوردارند و حتی امکان تولید سفارشی و خاص را برای سایر مصارف دارند.

در بسیاری از صنایع و حتی طراحی های دکوراتیو و ساخت بسیاری نگدارنده ها و… نیز از همین تور ها استفاده میشود ؛ این تور ها ایعاد و چشمه آزاد دارند و آماده برش و دوخت به انواع بافت ها می باشند.

تور پرنده گیری

برای مثال برای به تله انداختن پرنده ها نوع خاصی از تور های فله استفاده می شود که ممکن است تا 20 متر هم ارتفاع داشته باشند.

تور ماهیگیری متری نخی

 

تور و دام ماهیگیری آماده سدی

این نوع از تور ها شباهت زیادی به تور های فله ای دارند ، با این تفاوتِ مهم که در این دسته، تور ها به سرب و شناور تجهیز شده اند و نوع صید متفاوتی دارند.

دام های سدی نوعِ سنتی تری از صید هستند که میراث ماهیگیران قدیم است و با امکانات کم و ابزار ساده ، صید را با کمترین نیرو انجام میدهد.

این دام ماهیگیری معمولا از یک مستطیل بزرگ با طول 15 متری و ارتفاع 1.5 متری تشکیل شده است . در چهار راس مستطیل طناب های مخصوص و مقاوم نصب شده و در طول ضلع 15 متری بالایی سرب و وزنه و در دیگری شناور های متعدد قرار میگیرد.

عملکردِ صید در این دام ها بر اساس جزر و مد و آب های متغیر است. در زمان بالا آمدن آب ، به روشی که در ادامه گفته میشود در راه برگشت ماهی ها نصب، و با پایین رفتن آب آنها را در دام می اندازد.

ماهیگیری در سد با تور ماهیگیری

انواع تور ماهیگیری دام:

تور ماهیگیری سدی (دام آماده ) نایلونی: این محصولات توسط دستگاه مخصوص بافته شده و از نخ مونوفیلامنت یا پلی آمید که اصطلاحا به آن نایلونی میگویند، تولید می شود.

سایز چشمه های آنها از 2 سانتی متر الی 6 سانتی متر میتواند باشد اما همگی طول استاندارد 15 متری دارند.

تور ماهیگیری سدی (دام آماده ) ابریشمی :  این دسته نیز توسط دست یا دستگاه بافته می شوند اما چشمه های بزرگ تری دارند و از سایز 1.4 سانتی متر الی 7 سانتی متر بازه تغییر دارند. در تولید این نوع تور از نخ هایی با سایز 3 و 6 بهره گرفته می شود. طول تور نیز 10 متر و  20 متر و یا 50 متر است.

آموزش صید با دام ماهیگیری سد:

در این روش بر اساس طول تور، با کمک دو یا چند تیرک یا چوب، مسیر طولی و عمقی صید را مشخص میکنیم. در مکان های مختلف دیگر مثل سد ها و… میتوان از گیره ها و جایگزین های طبیعی دیگر برای نگهداری تور پیدا کرد . همچنین میتون با فیکس کردن دو سر تور به دو قایق یا یک قایق و ساحل این کار را انجام داد.

باید دقت داشت که مکان جایگذاری تیرک ها باید هنگام بالا آمدن آب ، به اندازه کافی در مسیر ماهی ها باشد.

پس از فرو کردن تیرک ها درون زمین، تور را از سمت طناب های کمکی به صورتی محکم میکنیم که سرب ها در پایین و عمق آب و شناور ها در بالای آب قرار گیرند.

مرحله بعد از آن ، فقط انتظار برای عقب نشستن آب است !  به همین راحتی صید زیادی انجام میگیرد.

دام ماهیگیری آماده با شناور و سرب

تور ماهیگیری راهبند

در اصل نسخه پیشرفته تر و انبوه تر صید با دام های سدی، تور ماهیگیری راهبند یا دام صیادی طراحی و استفاده می شود. در این مدل از دام ها از ابعاد بزرگ تور و طناب + سرب بندی حرفه ای و در برخی موارد از شناور استفاده می شود. تور بزرگ در ابعاد گسترده پهن شده و با کمک سرب پایین می رود .

طول تور راهبند از 10 متر الی 20 متر و بزرگتر نیز میتواند باشد. و مثل دسته قبل، در راس هر ضلع ، یک طناب کنترل کننده وجود دارد که میتواند توسط یک یا چند فرد یا یک یا دو قایق کنترل شود.

پس از گذشت مدت زمان کافی از فرورفتن تور در آب، این ریسمان ها در زوایای متحد کشیده میشوند و ماهی ها در آن می مانند.

تور ماهیگیری ترال

در برخی مدل ها که شناور در لبه تور کار شده است، این صید کم خطر تر و پر حاصل تر نیز خواهد بود . چرا که بالا بودن لبه تور به سمت روی آب مانع سر خوردن و فرار ماهی های درون تور میشود.

همچنین ناحیه صید برای سایر افراد و قایق های در حال عبور مشخص بوده و خطر خرابی قایق ها را به دلیل درگیری پروانه ی موتور با تور، رفع میکند.

تور ماهیگیری ترال

اگر این کشش و جمع آوری با کشتی های بزرگ و در عمق های زیادِ آب های اقیانوسی انجام شود ، تور کرال نام دارد که صیدی تمام صنعتی است و البته مخالفان زیادی دارد؛ چراکه آبزیان زیادی که هدفِ صید نیز نیستند در این روش به طور گسترده ای اسیر می شوند همچنین میزان صید بسیار بالاست و به جمعیت ماهی های آن منطقه آسیب می زند.

تور ترال میتواند شکل مستطیلی ، قیفی و مخروطی و… داشته باشد .

صید ترال - ماهیگیری صنعتی

تور ماهیگیری روح

تور های بسیار بزرگی که به دلایل مختلفی در آب های آزاد رها شده اند، اصطلاحا ghost nets نام می گیرند که متاسفانه امروزه تبدیل به یک خطر زیست محیطی شده اند. دلایلی همچون پارگی ناخواسته تور، رها کردن تور به عنوان زباله و عدم صرفه اقتصادی در بازیافت کردن آن ، گیر کردن تور در پروانه کشتی ها و قایق ها و… باعث شده تا بیش از 46% زباله های اقیانوسی را همین تور ها تشکیل دهند.

تور های ارواح چیست؟

چه روی آب و چه زیر آب، این تور ها در جریان های آبی جا به جا می شوند و علاوه بر گرفتنِ جان موجوداتی که سر راه خود هستند، باعث آسیب دیدن تجهیزات مختلف دریانوردی و کشتی ها و قایق ها می شوند. سالانه تعداد قابل توجهی ماهی های بزرگ و کوچک ، لاک پشت ، دلفین، نهنگ ، پرنده های دریایی و حتی غواصان در این دام ها گیر میکنند و با توجه به مساحت بسیار بالایی که این تور ها دارند، زخمی و یا کشته می شوند . البته تنها غواصان هستند که با کمک چاقو و طبق آموزش هایی که دیده اند، خود را آزاد می کنند و جان سالم به در میبرند .

تور ماهیگیری دسته دار

دسته آخر نیز یک شامل یک وسیله ساده اما کاربردی است. تور های ماهیگیری دسته دار یا به اصطلاح تور دستی،  برای کمک به صید راحت تر ماهی در انواع روش ها، به ماهیگیر کمک میکنند . همچنین برای صیدآسان از استخر ها و محیط های پرورش ماهی این نوع تور ماهیگیری بسیار کاربردی است.

خرید چاک ماهیگیری

یکی از مهمترین مراحل صید ماهی، بیرون کشیدن ماهی از آب است، باید در انجام این کار خیلی دقت کنیم چون با کوچکترین اشتباهی تمامی زحمات ما به هدر خواهد رفت.

نحوه بیرون کشیدن انواع ماهیها از آب با هم متفاوت است و هر ماهی باید با شگرد خاصی از آب بیرون کشیده شود، معمولا اکثر ماهی ها با تور مخصوصی از آب بیرون آورده می شوند.

ماهی هایی نظیر ماهی قزل آلا، ماهی زردک، ماهی سفید رودخانه و عروس ماهی که حجم و وزن کمی دارند با توری های کوچک دستی راحت از آب بیرون کشیده می شود و نیازی به کشش های زیاد و صرف انرژی نیست. برای این کار و نزدیک کردن آنها هم میتوان از کشیدن نخ ماهیگیری بهره جست.

بعضی از ماهیهای دیگر همچون سونگ، اسبله و زرد پر و همچنین اردک ماهی که در انواع رشد یافته و سنگین وزن وجود دارند ، باید به وسیله تور ماهی گیری دسته دار بزرگ و متوسط و یا در صورت نیاز با کمک افراد دیگر از آب بیرون آورده شوند،

برای بیرون آوردن ماهی از آب باید سعی گردد که صفحه محافظ آبشش ماهی گرفته شود، در ماهیهایی مانند کپور که این امر به سختی امکان پذیر است می توان ماهی را با دو دست بلند کرد که البته برای این کار ماهیگیر باید به داخل آب برود و معمولا به کمک یک فرد دیگر نیاز دارد.

راحت ترین راه حل در این شرایط، استفاده از یک تور ماهیگیری دسته دار باکیفیت است تا با کمترین دردسر ، و همینطور جلوگیری از شکستن چوب ماهیگیری در کشش و حرکت دادن ماهی، صید صورت پذیرد.

چاک ماهیگیری

تور ماهیگیری دسته دار ، دارای نگهدارنده های مقاوم و اتصالات مستحکمی میباشد. در ساخت این وسیله از آلومینیوم و آلیاژ های ضد زنگ یا چوب ضد آب استفاده شده است و تور به صورت کاملا حرفه ای به قاب مثلثی ، مربعی یا دایره ای شکل متصل شده است.

معمولا دسته این وسایل دارای پوشش ضد تعریق و سر خوردن هستند و  به صورت تلسکوپی قابلیت باز و بسته شدن را دارند و چشمه های تور به شکل مربعی یا گرد و به رنگ های مختلف و در دو جنس نایلونی و نخی هستند.

 

نظرات (10)

Hesam

مرسییی این کامل ترین مطلبی بود که تو اینترنت پیدا کردم

    Admin_semsclub

    حسام عزیز خوشحالیم که این مطالب به شما کمک کرده … مقاله هنوز ادامه دارد و به زودی به روز می شود… شاد و تن درست باشید!

سورنا

مرسی بسیار کامل بود. ادم دقیقا میفهمه چی میخواد

    Admin_semsclub

    سورنا عزیز منتظر ادامه این مطلب باشید…!

جواد

خوب بود من فکر نمیکردم این مدلی باشه البته پول کیفیتم میگیرن. فیلم رو دوست داشتم

پور رضا

توضیحات عالی بود ممنون

زمانی

تور مناسب میگو ندارید؟

    Admin_semsclub

    سلام. بله در فروشگاه به صورت محدود موجود است

پرسش

امکان خرید هست؟

    مهدیه سادات بحرینیان

    بله دوست عزیز روی سایت مون درج شده