قوانین و مقررات استفاده از تفنگ پی سی پی

قوانین استفاده از تفنگ پی سی پی در ایران

قوانین و مقررات استفاده از تفنگ پی سی پی

تفنگ های بادی، گازی، نیتروپیستون، PCP و… همگی در چهارچوب اخلاقی و قانونی، نه تنها باعث افزایش مهارت و دقت و گذران وقت به صورت سالم می شود، بلکه یک تفریح و ورزش بسیار محبوب نیز به شمار می رود. در این میان رعایت قوانین استفاده از تفنگ پی سی پی و دیگر مدل ها، باعث می شود که این ورزش لذت بخش به درستی و بدون ایراد انجام شود و از بروز حوادث احتمالی و اعمال قانون به دلیل تخلف های ناخواسته که معمولا به علت عدم آگاهی رخ می دهند، جلوگیری شود.

برای آنکه در مورد این قوانین و مقررات بیشتر بدانیم، ابتدا در مورد نحوه ورود و درجه بندی تفنگ ها باید به موارد زیر توجه داشت.

تفنگ های پی سی پی به دو صورت وارد ایران می شود:

۱-مسافری و بدون گذر از گمرک

۲-واردات تجاری رسمی گمرکی با کسب مجوز های لازم

 

در مدل اول، روند کار بسیار ساده است. بسیاری افراد در مسیر برگشت از کشور های خارجی به صورت سفارشی برخی مدل های خاص یا رایج را به ایران می آورند. تمام تفنگ های مسافری، بدون کارت، بدون ثبت سریال و دریافت مجوز وزارت دفاع وارد کشور می شوند.

در مورد این تفنگ ها لازم است دقت شود که طبق قوانین وضع شده در ایران استفاده شوند و در غیر این صورت، توسط تعمیرکار مجاز تفنگ، سازگار شوند.

در ادامه در مورد قوانین و مقررات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

در مدل دوم، شرکت واردکننده به وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران درخواست رسمی داده و تفنگ ها توسط این وزارت و سازمان های تابعه، تست و ژول سنجی می شود.

پس از کسب تاییدیه، بر اساس شماره محوز رسمی، شرکت وارد کننده اقدام به تهیه کارت محوز میکند و موارد زیر را در کارت ها قید می نماید:

نام و نام خانوادگی صاحب اسلحه پی سی پی،

نام پدر،

کد ملی،

نام کامل تفنگ،

نام شرکت وارد کننده،

و شماره کوتاژ گمرکی مربوط به محموله تفنگ

شرکت وارد کننده جهت توزیع در بازار، به همراه هر قبضه تفنگ پی سی پی، این کارت ها را به فروشگاه های مجازِ فروش اسلحه تحویل می دهد و هر واحد صنفی، به استناد به فاکتور خرید و مشخصات دریافتی، تفنگ ها را به فروش می رساند.

در این حالت، هنگام خرید نیازی به ژول سنجی نیست و قوانین استفاده از تفنگ پی سی پی و خرید و فروش آن کاملا رعایت شده است.

 

همچنین ببینید:

لیست قیمت تفنگ PCP مجاز دارای کارت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران

 

قانون اسلحه پی سی پی در ایران

قانون حمل سلاح پی سی پی

توجه داشته باشید که در این روش قانون هنوز در حالت دستورالعمل رسمی است و در مجلس به تصویب نرسیده است و در نوبت تصویب و ابلاغ رسمی است.

طبق این دستورالعمل، تفنگ هایی با قدرت بالای ۴۰ ژول و کالیبر بزرگ تر از ۵.۵ میلی متر، غیر مجاز محسوب می شود. بنابراین مشتریانی که قصد خرید تفنگ های بالای ۴۰ ژول قدرت و کالیبر بزرگ تر از ۵.۵ دارند،بدانند که در حال تخلف از قانون هستند.
قوانین استفاده از تفنگ بادی

————————————————————————————–

اما سوالی که پیش می آید، این است که افرادی که قصد خرید تفنگ های مجاز اما واردات مسافری را دارند و یا قبلا از این مدل ها خرید کردند و صاحب آن هستند، چه مراحلی باید طی کنند؟

————————————————————————————–

خریدارانی که تفنگ هایی موسوم به ۴۰ ژول دارند، بایستی قبل از خرید برای جلوگیری از بروز مشکلات قانونی شخصا اقدام به ژول سنجی کنند و یا از فروشگاه های معتبر مدرک تایید و خدمات فنی دریافت کنند و طبق قوانین استفاده از تفنگ پی سی پی از اسلحه خود استفاده نمایند.

لازم به ذکر است در انتهای همین صفحه امکان ثبت نام و دریافت کارت ژول سنجی فراهم شده و شما می توانید از مجموعه مورد تایید و مجاز سمس کلاب کارت سنجش قدرت دریافت نمایید.

 

قوانین سلاح بادی و پی سی پی در ایران

 

قانون حمل سلاح در ایران

قوانین حمل و نگهداری و استفاده از تفنگ های پی سی پی:

  • نگهداری ، خرید و فروش تمامی تفنگ های بادی و پی سی پی کالیبر ۴.۵ و ۵.۵ با قدرت حداکثر ۴۰ ژول، از نظر قانونی بلامانع است.
  • استفاده از تفنگ های پی سی پی، برای هرگونه مصارف شکاری،حتی گنجشک سانان، غیرمجاز توسط فدراسیون و قانون گذار محسوب میشود

این موضوع به این صورت است که اداره محترم محیط زیست که مسئول صدور پروانه و جواز رسمی شکار را دارد، برای تفنگ های پی سی پی این مجوز را صادر نمی کند.

بنابراین مشتریان عزیز توجه داشته باشند که در هنگام خرید اسلحه پی سی پی، یک تفنگ با مصرف ورزشی و باشگاهی و هدفزنی را دارا می شوند.

همچنین همه ی فروشگاه ها موظف هستند هنگام فروش تفنگ پی سی پی ، فرم تعهد عدم استفاده جهت شکار را از خریدار دریافت کنند.

 

تفاوت دستکاری و تیون تفنگ پی سی پی

برخی از تیراندازان به صورت دانسته یا ندانسته، خواسته یا ناخواسته، به صورت خودسرانه اقدام به تغییر دادن برخی قطعات و یا افزایش قدرت اسلحه خود می کنند.

اگر این تغییرات به گونه ای باشد که قدرت تفنگ را بیش از حد مجاز یا همان ۴۰ ژول برساند، این عمل تخلف محسوب شده و باعث غیرمجاز شدن اسلحه می گردد.

اما تیون کردن تفنگ به این معناست که کیفیت قطعات در بهترین حالت باشد و به اصطلاح تفنگ بالانس و تنظیم بماند تا دقت تفنگ به بالاترین حد برسد.

تیون کردن در این صورت و در چهارچوب قانون، منعی نداشته و در بسیاری از تفنگ های ورزشی توسط واحد های مجاز خدمات ، ارائه می شود.

مراحل برخورد قانونی و توقیف تفنگ های بادی و پی سی پی غیر مجاز

نیروهای انتظامی در صورت مشاهده و شناسایی تفنگ های غیر مجاز، در موقعیت های مختلف، سلاح را از فرد خاطی توقیف و صورت جلسه می نمایند.

پس از تشکیل پرونده، متهم به همراه سلاح خود، به دادگاه های محترم انقلاب ارجاع داده می شود.

در مرحله بعد، به درخواست قاضی پرونده، نامه استعلام و ژول سنجی به صنایع دفاع شهرستان محل توقیف ارسال می گردد.

پس از انجام تست های مربوطه، واحد سنجش و ارزیابی وزارت دفاع طی یک نامه نظریه کارشناسی خود را به قاضی محترم اعلام می کند.

قانون تفنگ پی سی پی

این نظریه به دو صورت می تواند باشد:

حالت اول، تفنگ در کالیبر و ژول مجاز شناخته شده و پس از طی مراحل اداری، به صاحب آن تحویل می گردد.

حالت دوم، تفنگ در کالیبر بالا تر از ۵/۵ میلی متر و یا قدرت بیش از ۴۰ ژول شناخته می شود. در این صورت صاحب تفنگ مجرم خواهد بود و طی حکم رسمی محکوم خواهد شد.

به طور معمول، علاوه بر توقیف سلاح، مجرم به دو سال حبس تعزیری محکوم می شود .

نکته قابل توجه در هر دو حالت این است که صاحب سلاح، طبق قوانین استفاده از تفنگ پی سی پی، موظف است هزینه ژول سنجی توسط وزارت دفاع را پرداخت کند و این مبلغ چند برابر بخش خصوصی می باشد.

به بیان ساده تر، پیشنهاد می شود قبل از خرید تفنگ پی سی پی، در یک باشگاه تیراندازی ورزشی مجاز ثبت نام کرده و بعد از طی کردن دوره آموزشی کوتاه و دریافت کارت باشگاهی، اقدام به خرید یک تفنگ مجاز و یا دارای گواهی معتبر ژول سنجی کنید تا هیچ مشکلی از نظر قانونی در این مراحل پیش نیاید. و هیچ هزینه اضافه ای تحمیل نگردد.
چرا که برای قضات، علاوه بر گواهی سنجش ژول، داشتن کارت باشگاه ورزشی نیز بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار در رای نهایی است.

در ادامه یک نمونه پاسخ ارائه شده از واحد های زیرمجموعه وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران را میبینیم که در مورد تفنگ های توقیفی صادر شده است:

نمونه حکم کارشناسی

از فرماندهی قرارگاه شهدای صنایع دفاعی منطقه اصفهان

به: فرماندهی محترم نیروی انتظامی شهرستان اصفهان

موضوع: اجرای دستور قضایی

با سلام و صلوات بر محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان پاک و مطهر ایشان

عطف به نامه شماره….مورخه….

سلام علیکم

با احترام به اطلاع می رساند کارشناسی موارد عطفی فوق به فوق به شرح ذیل به حضور ارسال میگردد:

 ۱ -یک قبضه سلاح گازی کالیبر 4.5 با نام و نشان تجاری ……. در زمان ارسال به این فرماندهی سالم و قابل استفاده میباشد. این نوع سالح توسط سیلندر گاز و ساچمه های گرد فلزی تغذیه شده و به علت شباهت ظاهری و کاربردی و همچنین جایگزینی با سالح گرم در دسته شبه سالح قرار دارد.
لازم به ذکر است که از سالح مذکور در محیط های آموزشی استفاده می شود و حمل و نگهداری آن توسط اشخاص عادی نیاز به اخذ مجوز دارد و در این صورت از حیث احکام مندرج در تبصره ماده ۲ قانون مجازات قاچاق سالح و مهمات جزء سالحهای آموزشی که تابع احکام سالح شکاری قرار گرفته و مشمول بند الف ماده ۵ یا ۶ قانون مزبور میشود.
لیکن در صورتیکه سالح مذکور در غیر از محیط های آموزشی و به جهت جایگزینی سالح گرم و در اقدام مجرمانه استفاده شده باشد با عنایت به تبصره ماده ۲ قانون
مذکور و بند ج ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق سالح و مهمات تابع احکام سالح گرم و از نوع سبک خودکار قرار گرفته و مشمول بند ب ماده ۵ یا ۶ قانون فوق میشود.

۲ -یک قبضه سلاح PCP کالیبر ۵ ۵ به شماره ۱۴D۲۲۰۴۷۷BU در زمان ارسال به این فرماندهی سالم و قابل استفاده بوده.
این نوع سالح توسط سیلندر گاز و ساچمه های سربی تغذیه شده قدرت این سالح ۴۰ ژول میباشد و میبایست جهت استفاده در مکانهای مجاز (سالن های تیر اندازی) استفاده گردد. 
سلاح های فوق پس از کارشناسی تحویل عوامل آن یگان گردید.
و من ا… التوفيق
فرماندهی قرارگاه ….
مهر و امضا

آیا تفنگ پی سی پی مجاز است؟

در نهایت باید تاکید کرد که همه افراد علاقه مند به این ورزش دوست داشتنی، باید نسبت به رعایت قوانین استفاده از تفنگ پی سی پی دقت کافی داشته باشند .

شما می توانید برای ژول سنجی تفنگ خود، با ما تماس بگیرید و با هماهنگی قبلی ، به صورت حضوری یا غیر حضوری گواهی های سنجش ژول و قدرت اسلحه خود را به ما بسپارید.

**********************************

ثبت سفارش ژول سنجی تفنگ پی سی پی

**********************************

نظرات (2)

علی

با درود غیر حضوری چگونه ژول سنجی میشه

    مهدیه سادات بحرینیان

    سلام و درود.
    شما میتونید تفنگتون رو برای ما بفرستین ؛ بعد از ژول سنجی تفنگتون رو براتون میفرستیم. و کارت هم بعد از صدور جداگانه ارسال خواهد شد.
    درواقع وجود خود تفنگ الزامی هستش.